Makalenin
Başlığı-Yılı: Okul öncesi dönem çocuğunun kişilik gelişiminde rol modellik
ve çizgi filmler
Yazar ve Dergi
Bilgileri: Cemil ORUÇ, Erhan TECİM, Hilal ÖZYÜREK-Ekev Akademi Dergisi, Sayı:
48 Yıl:2011
Makalenin Amacı: Bu
çalışmada teorik çerçevenin yanısıra, okul öncesi dönem çocuklarının
izledikleri çizgi filmlere yönelik olmak
üzere, bu çizgi filmlerde rol model olarak benimsenen kahramanlara ve bunların
ne derece model alındığına yönelik bir alan araştırması bulunmaktadır.Araştırma Soruları: Çocukları izledikleri çizgi filmlerde rol model olarak benimsenen kahramanlar ne derece model alınmıştır?
Türü: Alan Araştırması
Örneklem/Katılımcı:Muş
il merkezinde bulunan ve kümeleme yöntemi ile seçilen iki okula devam eden beş
ve altı yaşlarında 66 öğrenci katılmıştır.
Bulgular:Anlamlı Bulgular
Araştırmaya ve örnekleme ilişkin elde edilen veriler şunlardır: Anne-babalarının gelir durumları dikkate alındığında, bu çocukların gelir düzeylerinin oldukça düşük olduğu görülür.Geliri,1000 TLve altında olan katılımcı grubu %47,0 oranında iken; katılımcıların %16,7’sinin 2000 TL üzerinde gelire sahip olduğu görülmüştür.Öğrencilerin anne ve babalarının mesleklerine bakıldığında iseannelerin %95,5’inin ‘ev hanımı’ olduğu görülmüştür. Oldukça az bir kesim (% 4,5) ise ‘öğretmendir’. Baba meslekleri ise annelerin sahip oldukları mesleklere göre daha farklılaşmıştır. ‘Kamu görevlisi’ olarak yaşamını sürdüren babalar 34,8 oranında iken,en fazla baba mesleği %48,5 oranı ile ‘İşçi-Çalışan’ kategorisinde bulunmaktadır.Geriye kalanlar ise‘Esnaf-Tüccar’ (%16,7)olarak mesleklerini icra etmektedirler. Buna göre öğrencilerin en fazla babalarını, daha sonra büyük kardeşlerini ve annelerini örnek aldıkları son olarak da öğretmenlerini örnek aldıkları görülmüştür.
*Kız öğrencilerin en fazla annelerini,erkek öğrencilerin ise en fazla babalarını model aldıkları görülmüştür. Kız öğrenciler ikinci sırada öğretmenlerini ve daha sonrada büyük kardeşlerini rol model olarak benimsemekte,erkek öğrenciler ise babalarından sonra büyük kardeşlerini model olarak seçmektedirler.
*İzlenen çizgi filmler değerlendirildiğinde ‘Caillou’ %45,5 izlenme oranı ile en çok izlenen çizgi film olmaktadır. Hemen akabinde ‘Ben 10’ %25,8 oranında tercih edilirken ‘Tom ve Jerry’ %19,7 oranında tercih edilmiştir.Diğer kategorisine giren çizgi filmler ise Barby,Pepe,Keloğlan ve Ayıcıklar olmuştur. Erkek öğrenciler en fazla ‘Ben 10’ isimli çizgi filmi izlerken kız çocukları arasında bu çizgi filmi izleyen olmamıştır. ‘Caillou’ isimli çizgi film ise çoğunlukla kızlar tarafından izlenirken erkekler arasında da ‘Ben 10’den sonra en fazla izlenen çizgi film olmuştur. Genel itibariyle çizgi filmin temel karakteri veya başka bir değişle başrol karakteri rol model olarak alınmaktadır.Örneğin ‘Ben 10’ isimli çizgi filmde başrol kahramanı ‘Ben’erkek çocukların en çok benimsediği rol modeldir. Oysa çizgi filmin diğer kahramanı olan kuzen ‘Gwen’ veya büyükbaba ‘Max’ rol model olarak alınmamaktadır.
*Öğrencilerin bu kahramanları hangi sebeplerden dolayı rol model aldıkları hususunda ise bulguların oldukça işlevsel ve pragmatik olduğu görülür.Bulgulara göre öğrencilerin % 33,3’ü sadece sevimli ve komik olduğu için yani eğlenceli olduğu için rol model olarak benimsemiştir. %25,8’i kahraman olmak için rol model alırken, %19,7’si ise başkalarına iyilik yaptığı ve yardım ettiğiiçin rol model olarak almıştır. %21,2 oranında kalan kesim ise model olarak benimseme sebeplerini güzel elbisesi olma,kız olma,erkekolma,hikaye ve masal okuma şeklinde açıklamışlardır.
*Cinsiyete göre bir değerlendirme yapıldığında ise erkek öğrencilerin belirgin şekilde ‘Ben’ isimli kahramanı rol model alırken, kız öğrencilerin ise belirgin şekilde ‘Rozy’ isimli karakteri rol model olarak tercih etikleri görülmüştür.Hiçbir kız öğrenci tarafından‘Ben’ isimli karakter rol model olarak benimsenmemiştir. Calliou,Tom, Jerry gibi diğer kahramanlarda ise belirgin bir farklılaşma olmamış erkek ve kız öğrenci oranı birbirine yakın seyretmiştir.
Sonuç:
Çalışma kapsamında çocukların çizgi film izlemeleri ve izledikleri çizgi filmlerdeki kahramanları model almalarının, ilgili literatüre kıyasla olumsuz özelliklerden ziyade olumlu yönde gerçekleştiği görülmüştür.Çocukların kendi cinsiyetlerinde olan kahramanları daha ileri düzeyde benimseyerek bunlara olumlu anlamlar yükledikleri gözlemlenmiştir. Bu anlam yükleme gerçek hayatta da karşılık bulmaktadır.Çünkü çocukların çizgi kahramanları model alma gerekçeleriyle gerçek hayatta benimsedikleri modeller arasında tam bir uyum sözkonusudur.Yani çocuğun anne babasını model alma gerekçesi aslında çizgi filmlerde benzer gerekçelerle karşılık bulmaktadır.İlgili literatürden farklı olarak çocuklarda izlenen programların şiddet ve saldırganlığa büyük oranda yol açmadığı,bu içerikli çizgi kahramanların ise saldırganlık ve zarar verme şeklinde değil de çocukların ifadelerinden bu tür saldırganlık örneklerinin korunma ve kahramanlık şeklinde algılandığı gözlemlenmiştir.Bu durum ise daha ziyade erkek çocuklar tarafından benimsenen çizgi kahramanlarda görülmüştür.
Araştırmanın en önemli bulgularından biri de çocukların hem gerçek hayatta hem de çizgi filmlerde model alma yoluna giderken kendileriyle ortak özellikler aramalarıdır. Bu anlamda çocukların kendisiyle zaman geçiren, kendisine değer veren,kendisiyle oyun oynayan ve kendisini seven kişileri, ister gerçek hayatta olsun ister çizgi filmlerde olsun benimsediklerini ortaya koymaktadır.
Çalışmada kimlik kazanma konusunda erkek ve kız cinsiyet ayrımlaşmasının en belirgin örnekleri; hem gerçek hayatta hem de çizgi film kahramanı tercihinde gerçekleşmektedir. ‘Ben 10’ isimli çizgi filmi izleyen çocukların günlük hayatta da asker,polis,devlet büyüğü gibi kişileri model aldıkları, büyük oranda da babalarını model olarak benimsedikleri görülmüştür. Aynı durum kız çocuklarında ise ‘Rozy’ ve anne olarak yer bulmuştur.
Öneri:
Kahramanların çizgi filmde oynadıkları roller,farklı hayat tecrübelerini çocuğun hayal dünyasına sunarak onların zihinsel gelişimine katkı sunmaktadırlar. ‘Ben’in aynı anda birçok kötü kişiyle mücadele etmesi, ‘Caillou’nun arkadaşlarına örnek davranışlar sergilemesi, çevresindeki insanlara karşılıksız yardım etmesi gibi davranışlar buna örnek gösterilebilir. Böylece onları izleyen çocuklar üzerinde vatanı koruma, arkadaşlarına ve aile bireylerine iyi davranma gibi davranışlar belki ilk bakışta kahramana benzemek için olsa bile bu durumun hem zihinsel gelişim hem de ahlaki gelişim açısından olumlu bir katkı sağlayacağı düşünülebilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder