Makalenin Başlığı-Yılı: Televizyonda çocukların en çok
seyrettikleri saatlerde gösterilen filmlerdeki şiddet düzeyleri-2004
Yazar ve Dergi Bilgileri: Ünal AYRANCI, Nedime KÖŞGEROĞLU,
Yasemin GÜNAY-Anadolu Psikiyatri Dergisi. Sayı:5 Sayfa: 133-140
Makalenin Amacı: Televizyondaki filmlerdeki şiddetin
sıklığı, süresi ve türünü belirlemek ve şiddetten korumak için önerilerde
bulunmaktır.
Araştırma Soruları: En yüksek oranda izlenen şiddet türü
nedir? Toplam sürenin ve toplam şiddet
süresinin yüzde kaçını oluşturmaktadır? Fiziksel
şiddet türünde en çok saptanan nedir?
Türü: Tanımlayıcı özellikte çalışma
Örneklem/Katılımcı: Hemşirelik bölümünden 5 hemşire öğrenci
Bulgular:
Anlamlı Bulgular
*Seyredilen 80
filmdeki şiddet oranı %33.1 bulunmuştur.
*En
yüksek oranda fiziksel şiddet bulunmuş olupğ toplam sürenin %13.8’ini, toplam
şiddet süresinin de %41.7’sini oluşturmaktadır.
*Fiziksel
şiddet oranları arasında en yüksek oranda yaralama saptanmış, bunu vurma
izlemiştir
*Ruhsal şiddet öğesi olan endişe 3.5 dakika ile en yüksek oranda olup
bunu 2.8 dakika ile korkutma izlemiştir.
*
Sözel şiddet öğelerinden azar 5.6 dakika
ile en yüksek oranda bulunmuştur.
Tartışmalı Bulgular:
*Araşturmada
özel TV’lerdeki genel şiddet düzeyi
oldukça (%33.1) yüksek bulunmuştur. Bazı
araştırmacılarda yaptıkları çalışmalarda TV şiddetinin çok yaygın olduğunu
vurgulamışlardır. Araştırmasını TRT kanallarında yayınlanan film ve diziler
üzerinde yapmış olan Büker (1988) bu oranı %11.5 olarak bildirmiştir. Bu durum
özel kanallardaki şiddet sahnelerinin daha denetimsiz olduğunu
düşündürmektedir. Bu çalışmada saptanan şiddet sahnelerinin yarıya
yakınının (%41.7) fiziksel, sözel ve
ruhsal şiddet türlerinin toplamının %58.3 şiddetin yaygınlığını göstermesi
açısından önemlidir. Korkutma endişe, tehdit, azar ve küfür gibisözel ve ruhsal
şiddet öğeleri içeren film görüntüleri ayrıntılı açıklamalarla tekrar tekrar
ekrana getirdiğinde izleyenlerde stres ve anksiyeteye neden
olabilmektedir. Varılan ortak sonuç, sürekli
medya şiddetiyle iç içe olan çocuklarda antisosyal davranışların geliştiğidir.
Öneriler:
TV’nin aynı zamanda, eğlendirici, dinlendirici ve bir eğitim
aracı olarak da var olan gücü göz önüne alındığında, TV’den tamamen kopmaya
çalışmak yerine, şiddet içeren prpgramlardan uzak kalabilmenin yolları aranmalıdır.
TV kanalları, sorumlu yayıncılık anlayışı içerisinde,
çocukların televşzyon izleyebilecekleri saatlerde çocuklar için olumsuz içerik
özellikleri taşıyan yayınlara yer vermemeyi, bir sorumluluk sorunu olarak
görmelidirler
Ayrıca konuyla ilgili kişiler ya da yetkili kurumlar
tarafından 3 ay, 6 ay ya da bir yıllık yayın dönemini temsil edecek, çocuk
programlarının da bu açıdan inceleneceği çalışmaların yapılması yararlı
olacaktır.
TV’de şiddetin varlığı yokluğundan çok, artık aşırı TV
seyretmenin şiddete ya da şiddetli davranışa yol açabilmesiyle ilgili daha
fazla çalışma yapılmasına ihtiyaç vardır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder